Het verkennerjaar

Wat doet een verkenner eigenlijk tijdens het scoutsjaar? Dit is een vraag die we toch wel af en toe gesteld krijgen. Een verkennerjaar zit boordevol aparte activiteiten om de groep samen te brengen en als doel een super kamp te beleven.

Winterbivak

Een weekend met alles wat je nodig hebt om te overleven in je rugzak en de natuur. Bij een winterbivak draait het om niet meer dan dat. Met onze rugzak op de rug en een kaart in de hand vertrekken we met de trein naar de Ardennen voor een weekend. We ontdekken de prachtige natuur van ons eigen landje en wandelen van dorp naar dorp. Terugkomen met een rugzak vol verhalen en een hechtere band binnen de groep is de boodschap.

Leefweek

De leefweek zegt eigenlijk wat het inhoudt, samen een week leven op de scouts. De scouts is voor een week je thuis waar je: kookt, voor school werkt en gaat slapen. ‘s Ochtends sta je op en vertrek je terug naar school. Er is niets beter dan een week samen leven om de groepssfeer te versterken en nieuwe vriendschappen te smeden.

Mosselfeesten

Op onze jaarlijkse mosselfeesten helpt elke tak een handje. De welpen zorgen voor de menu’s, de jv’s voor de tafeldecoratie, de leiding dient op en de oud-leiding maakt het eten klaar. Maar wat doen de verkenners eigenlijk? Bij zo een groot eetfestijn hoort natuurlijk een grote berg afwas. De verkenners en hun leiding zorgen er dus voor dat al de borden, potten en bestek weer spik en span zijn. De gezelligste afwasmachine van het land!

Geldactiviteiten

Om onze takwerking te financieren zorgen we er voor dat we tijdens het jaar genoeg geld inzamelen. Op die manier blijft scouting financieel haalbaar voor iedereen. Hieronder een lijstje van activiteiten waar u de verkenners kan steunen en waar de winst dus naar hun takwerking zal gaan.

• Vlaaienslag
  • Carwash & Zomerbar

Het kamp

Het kamp bij de verkenners is niet zoals een gewoon kamp. Ze worden al wat ouder en willen dus wat langer weg blijven van thuis. Een verkennerkamp zal dus ook uit 14 dagen bestaan in plaats van 11. Om de drie jaar gaan de verkenners mee op groepskamp. Voor de rest gaan ze apart op kamp.

• Groepskamp: Je gaat samen met de groep (jv’s en welpen) op kamp. Echter vertrekken wij al 3 dagen op voorhand om aan onze 14 dagen te komen. Met de fiets, de trein of met de bus zijn verschillende mogelijkheden om bij de rest van de groep te geraken.
  • ‘Apart’-kamp: We trekken er alleen op uit voor 14 dagen, maar we blijven wel binnen België of piepen net over de grens van onze buurlanden. Toch zoeken we de grenzen op van zowel ons land als van een kamp met een kleine groep. Alles is mogelijk!